یادداشتهای طلبگی

فضایی برای اشتراک گذاری یادداشتهای اخلاقی، تفسیری، فقهی، اصولی، رجالی و غیره

یادداشتهای طلبگی

فضایی برای اشتراک گذاری یادداشتهای اخلاقی، تفسیری، فقهی، اصولی، رجالی و غیره

چهارشنبه, ۱۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۱۲ ب.ظ

تفسیره سوره حمد / 10

حقیقت رحمت

رحمت به معنای انعام و احسان از روی مهروزی و محبت است. «وَ رَحْمَتی‏ وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ‏ء» (سوره مبارکه اعراف، آیه شریفه 156). شیء مساوق وجود و هستی است و رحمت الهی هر شیئی را در بر گرفته است. هر شیئی مشمول احسان محبت آمیز الهی قرار گرفته است، بلکه اصل وجود و کمالش آیة رحمت و نگاه مهربانانه ذات اقدس اله است.

خداوند رحمت را بر خود حتمى فرموده است، «کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ» (سوره مبارکه انعام، آیه شریفه 54) و در رحمت و اعطای محبت آمیز هرگز چیزی به او نمی رسد، «وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرّاحِمِینَ» (سوره مبارکه اعراف، آیه شریفه 151 و سوره مبارکه انبیاء، آیه شریفه 83)، «وَ هُوَ أَرْحَمُ الرّاحِمِینَ» (سوره مبارکه یوسف، آیه شریفه 64 و 92).

نسبت به انسان نیز اصل ایجاد انسان، فراهم کردن اسباب زندگی و بندگی -مانند زمین و آسمان و ارسال رسل و انزال کتب- ، بلکه هر لحظه وجود و کمال هر انسانی ناشی از رحمت الهی و نگاه محبت آمیز او به انسان است.

رحمت الهی همواره امتنانی و منّت خداوند -تبارک و تعالی- به بندگان است، اما با لحاظ خاصّی رحمت را به امتنانی و وجوبی تقسیم می کنند.

رحمت امتنانی، رحمت افاضه شده قبل از عمل است و این رحمت است که «وسعت کلّ شیء» (سوره مبارکه اعراف، آیه شریفه 156). رحمت وجوبی، رحمتی است که ذات باری تعالی بر خود واجب کرده و به متقین و محسنین بر اساس اعمالشان وعده داده شده است؛ «فسأکتبها للّذین یتّقون» (سوره مبارکه اعراف، آیه شریفه 156) و «انّ رحمةَ الله قریب من المحسنین» (سوره مبارکه اعراف، آیه شریفه 56). روشن این وعده نیز امتنان الهی بر متقین و محسنین است.

 

رحمت الهی و اهل بیت -علیهم الصلاه و السلام-

ذوات مقدّس معصومین -علیهم الصلاه و السلام- از مصادیق اعظم رحمت الهی هستند و نه تنها صفت کمال رحمت الهی در این ذوات به نحو تام و اتم مخلوقی ظهور و بروز یافته بلکه این ذوات مقدّس مجرای وصول رحمت الهی به بندگان می باشند و واسطة فیض الهی هستند و ورود به ولایت ایشان ورود به رحمت خاصّ الهی است.

کافی / ج1 / ص143 : «عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: ... نَحْنُ عَیْنُ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ وَ یَدُهُ الْمَبْسُوطَةُ بِالرَّحْمَةِ عَلَى عِبَادِهِ. عَرَفَنَا مَنْ عَرَفَنَا وَ جَهِلَنَا مَنْ جَهِلَنَا وَ إِمَامَةَ الْمُتَّقِینَ».

کافی / ج1 / ص430 : «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ‏ قَالَ- الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ‏ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ‏ قَالَ إِمَامٌ تَأْتَمُّونَ بِهِ».

کافی / ج1 / ص221 : «قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع‏ مَا یَنْقِمُ النَّاسُ مِنَّا «1» فَنَحْنُ وَ اللَّهِ شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ وَ بَیْتُ الرَّحْمَةِ وَ مَعْدِنُ الْعِلْمِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِکَةِ».

کافی / ج1 / ص435 : «قُلْتُ‏ إِنَّ هذِهِ تَذْکِرَةٌ قَالَ الْوَلَایَةُ قُلْتُ‏ یُدْخِلُ مَنْ یَشاءُ فِی رَحْمَتِهِ‏ قَالَ فِی وَلَایَتِنَا».

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۵/۱۳
سید محمد رضا واعظی

تفسیر

سوره حمد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی