یادداشتهای طلبگی

فضایی برای اشتراک گذاری یادداشتهای اخلاقی، تفسیری، فقهی، اصولی، رجالی و غیره

یادداشتهای طلبگی

فضایی برای اشتراک گذاری یادداشتهای اخلاقی، تفسیری، فقهی، اصولی، رجالی و غیره

۲ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است

پنجشنبه, ۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۲۴ ب.ظ

حفظ و تقویت انقلاب اسلامی

آیت الله جوادی آملی : بزرگترین نعمت الهی در دوران غیبت این انقلاب اسلامی است. (20 آبان 1395)

این نظام مصداق امر به معروف و نهی از منکر، دفاع و ... بلکه مقدمه برای رسیدن به نماز، روزه، عفاف، توحید، معارف اهل بیت ع، بلکه تمام عقائد و احکام می باشد.

اگر نظام جمهوری اسلامی نبود، وضع دین و مناسک دین در این کشور فاجعه بار بود و با دسیسه های نظام پهلوی و استکبار جهانی، جامعه غرق در فحشا و مادیگرایی شده، فرهنگ منحط غرب در عمق ذهن و فکر ایرانیان نفوذ کرده و انحرافات عقیدتی و فرهنگی فراگیر شده بود.

وظیفه شکر این نعمت بزرگ بر عهده همه ماست و این شکر دو گونه است : 1) زبانی. 2) عملی. شکر عملی این نعمت بزرگ حفظ و تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی است. امام خمینی -رحمه الله علیه- آن دین شناس عارف بصیر فرمود : «حفظ نظام از اوجب واجبات است».

وظیفه و تکلیف شرعی ما حفظ و تقویت این نظام مقدس برای حفظ دین و ایمان مردم و اجرای بیشتر و بهتر احکام و دستورات الهی است.

مهمترین عامل حفظ و تقویت این نظام، حفظ و تقویت حمایتهای مردمی از این نظام است. تمام حکومتهای انبیاء و اولیاء با حمایت مردمی شکل گرفت و بدون حمایت مردمی از بین رفت. عدم حمایت مردمی موجب می شود که دشمنان داخلی و خارجی با شورش و فتنه داخلی و توسل به ابزارهای نظامی در صدد تضعیف و این نظام و به شکست کشاندن آن خواهند داشت.

تلاش بسیار دشمنان برای جدا کردن مردم از حاکمیت -با انواع جنگ های رسانه ای و فشار اقتصادی و ...- نشان از اهمیت حمایتهای مردمی در حفظ و تقویت این نظام دارد.

از سویی برای افزایش و تقویت حمایتهای مردمی باید به دو عامل توجه داشت :

1. افزایش و تقویت آگاهی و بصیرت مردم نسبت به اهمیت و فلسفه حکومت دینی (فلسفه سیاسی اسلام) و برکات اخروی و دنیوی این نظام و پاسخ دادن به شبهات آنها نسبت به حاکمیت بر اساس دین و عملکردهای کلیت این انقلاب.

روشن است عمل به این وظیفه مستلزم مطالعه و تحقیق در مورد فلسفه سیاسی اسلام، شبهات و جریانات فرهنگی-سیاسی جامعه است.

2. افزایش و تقویت علائق و گرایشات مردمی به حاکمیت دینی. علاوه بر آگاهی و بصیرت، باید نظام محبوب و حکومت برخاسته از مکتب اهل بیت -علیه الصلاه و السلام- معشوق مردم باشد تا برای حفظ و تقویت این نظام و تبدیل شدن به «ایران اسلامی قوی» سختی و مشکلات را تحمل کرده، بلکه به جان بخرند. باید عشق به حکومت دینی، عشق رسیدن به اهداف دین و اجرای دستورات دینی، عشق به و حکومت جهانی اسلام در زمان ظهور و عشق به ولایت فقیه را افزایش داد.

این عشق و علاقه بود که باعث شد جوانان بسیاری برای شکل گیری و حفظ این نظام جان خود را فدا کنند و قدم در راه شهدای کربلا بگذارند.

بنابراین وظیفه همه ما افزایش آگاهی و علاقه به حاکمیت دینی نسبت به افرادی است که به آنها دسترسی حضوری یا مجازی داریم. ان شاء الله همه ما به بهترین وجه این وظیفه را انجام داده و شرمنده خون شهداء و اهل بیت -علیهم الصلاه و السلام- نباشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ بهمن ۰۰ ، ۲۲:۲۴
سید محمد رضا واعظی

حضرت زهرا س و طعام تسبیح و تقدیس و تهلیل و تحمید

مرحوم صدوق در کتاب شریف معانی الاخبار، ص۳۹۶ این روایت را از وجود مقدس نبی اکرم -صلی الله علیه و آله و سلم- نقل فرموده اند :

«خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ ع قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ الْأَرْضَ وَ السَّمَاءَ فَقَالَ بَعْضُ النَّاسِ یَا نَبِیَّ اللَّهِ فَلَیْسَتْ هِیَ إِنْسِیَّةً فَقَالَ فَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِیَّةٌ قَالُوا یَا نَبِیَّ اللَّهِ وَ کَیْفَ هِیَ حَوْرَاءُ إِنْسِیَّةٌ قَالَ خَلَقَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ نُورِهِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ آدَمَ إِذْ کَانَتِ الْأَرْوَاحُ فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ عُرِضَتْ عَلَى آدَمَ قِیلَ یَا نَبِیَّ اللَّهِ وَ أَیْنَ کَانَتْ فَاطِمَةُ قَالَ کَانَتْ فِی حُقَّةٍ تَحْتَ سَاقِ الْعَرْشِ قَالُوا یَا نَبِیَّ اللَّهِ فَمَا کَانَ طَعَامُهَا قَالَ التَّسْبِیحُ‏ وَ التَّقْدِیسُ‏ وَ التَّهْلِیلُ‏ وَ التَّحْمِیدُ».

حوراء، عنوانی برای زنان بهشتی است. انسیه، به انسان مونث اطلاق می شود.

تسبیح الهی، تنزیه خداوند -تبارک و تعالی- از هر  نقص و پلیدی است. اختلافی وجود دارد که تقدیس، به همان معنای تسبیح است یا معنایی نزدیک به آن را دارد. 

تهلیل، کلمه توحید «لا اله الا الله» است و تحمید، اعتقاد به این که حمد و سپاس مخصوص ذات باری تعالی است.

در ذیل روایت آمده است که غذای زهرای مرضیه س «تسبیح و تقدیس و تهلیل و تحمید» بوده است. این غذاها، غذاهای جسمانی نیست و غذاهای روحانی و معنوی است، اضافه بر این که محل بحث روایت قبل از خلق جسمانی است.

اضافه بر این که مراد ذکر لفظی و با ابزار مادی و جسمانی نیست، بلکه ذکر قلبی و روحانی است.

در تغذیه جسمانی، مواد غذایی با پوست و گوشت انسان عجین می شود. شاید در تعبیر ذکر شده مراد این باشد که اذکار قلبی تسبیح و تقدیس و تهلیل و تحمید با روح حضرت س عجین شده است. حقیقت این وجود مقدس با توحید و تحمید و تسبیح پیوند خورده است، همانطور که طبق نقل در دعای شریف ندبه حضرت رسول ص خطاب به حضرت امیر ع فرموده اند «و الایمان مخالط لحمک و دمک کما خالط لحمی و دمی».

پس این حقیقت مقدس موحد محض و قله توحید است که این معارف ناب توحیدی با روح ایشان عجین شده است. کسی که به این مرحله از توحید رسیده باشد، در اوج عصمت و قرب به خداوند -تبارک و تعالی- خواهد بود.

وقتی حضرت زهرای مرضیه س وارد محشر می شوند، ندا می آید «غضوا ابصارکم» یعنی چشمانتان را پایین بیاندازید (تفسیر منسوب به امام حسن عسکری ع، ص434). گفته شده است مراد از این تعبیر، امر تشریعی و وجوب تکلیفی به پایین انداختن چشمان نیست -که آن عالم، عالم تشریع نیست-، بلکه مراد حقیقت تکوینی است و به این معنا که عظمت حضرت فاطمه س برای ما قابل درک نیست و چشمان ما و قوه درک ما از فهم کنه این ذات نورانی عاجز است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ بهمن ۰۰ ، ۱۰:۱۱
سید محمد رضا واعظی